Jumalan sukupuoli – Lilja 11/2017

Kirkkovuoden päättyessä niin Suomessa kuin maailmalla ihmeteltiin uutisia Ruotsin kirkosta. Uutisen kohu oli se, että naapurissa uudistettu kirkkokäsikirja ohjeistaa, että herra-sanan tai maskuliinisen han-persoonapronomin lisäksi Jumalasta tulisi käyttää myös yksinkertaista ja sukupuolineutraalia nimitystä Gud, Jumala. Uudistuksen tavoitteena oli, että kirkon kieli olisi inklusiivista eli sisään sulkevaa. Siis sellaista, joka ei synnyttä ulkopuolisuuden kokemuksia.Pappeja ei todellakaan kielletä käyttämästä perinteisiä ilmaisuja tai edellytä, että he käyttäisivät sukupuolineutraaleja ilmaisuja.  Uutinen levisi moniin maihin ja se ymmärrettiin väärin. Toisin kuin uutiset väittivät, yhä edelleen Ruotsissa Jumalaa puhutellaan niin Herraksi kuin Isäksi.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Jumalan sukupuoli puhuttaa. Monissa kielissä Jumalasta puhutaan mieheen viittaavilla termeillä. Ihan luonnollista on, että siitä syntyy kokemus, että näin vahvistamme ajatusta siitä, että Jumala olisi kuin mies. Eikä sekään ole kumma, että moni kokee, että yhtä lailla kirkon traditio on vahvistanut kokemusta siitä, että mies olisi jotakin enemmän suhteessa Jumalaan. Näin ei tietenkään ole.

Vuosia sitten kysyin tyttäreltäni iltapalapöydässä, onko Jumala mies vai nainen. Lapseni katsoi minua vilpittömän hölmistyneenä ja vastasi: ”Äiti hei, tietysti Jumala on mies”. Silloin ja edelleen ajattelen, että olennaista on hänen kokemuksensa Jumalasta: voisipa hän aina kokea Jumalan yhtä luontevasti ja yhtä läheiseksi.

Helposti liitämme Jumalaan inhimillisiä ominaisuuksia ja kuvittelemme hänet ihmisen kaltaiseksi. Yksi näistä ominaisuuksista on sukupuoli. Raamatussa Jumalaa kuitenkin kuvataan monenlaisin kielikuvin. Jeesus opetti meille kristityn perusrukouksen: ”Isä meidän…”. Jesajan kirjassa taas Jumala kantaa meitä sylissään ja keinuttaa polvillaan: ”Niin kuin äiti lohduttaa lastaan, niin minä teitä lohdutan”.

Jumalan kuvaaminen jää aina vajaaksi. Jumala on aina suurempi kuin meidän käsityksemme hänestä, ja siksi puhe Jumalasta on hapuilevaa. Jouluna Jumala syntyy ihmiseksi. Kaikkivaltias tulee meidän sydämiimme, meidän keskellemme ja meidän kaltaiseksemme vastasyntyneenä vauvana. Hän tulee maailmaan tavalla, joka koskettaa ja jonka voimme ymmärtää.